Preview KOG-leden tentoonstellingen: Onderkruipsels en Clara de neushoorn en Document Nederland 2022

9:00 - 17:00

Rijksmuseum, Amsterdam

Previews

ONDERKRUIPSELS

30 september 2022 t/m 15 januari 2023 Philipsvleugel

Onderkruipsels zijn kleine, krioelende beestjes als padden, hagedissen en spinnen. Ze werden eerst geassocieerd met de dood en de duivel, maar later krijgen mensen ook oog voor hun schoonheid. Kunstenaars als Albrecht Dürer, Wenzel Jamnitzer, Jan van Kessel en Maria Sibylla Merian maken prachtige kunstwerken met deze beestjes. Ook wetenschappers raken gebiologeerd door deze “kleyne dierkens”. Ze worden verzameld, afgebeeld, bestudeerd en onder de microscoop gelegd. De tentoonstelling Onderkruipsels gaat over de verwondering voor de kleine wereld en over de fascinerende relatie tussen kunst en wetenschap.

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door een particuliere schenker/Rijksmuseum Fonds.

Jean-Baptiste Oudry, Rhinoceros, 1749, olieverf op doek, 306 x 453 cm, Staatliches Museum Schwerin.

CLARA DE NEUSHOORN

In juli 1741 komt in Rotterdam een VOC-schip uit India aan, met aan boord een dier dat niemand in Europa eerder zag: een neushoorn genaamd Clara. Clara reist met haar eigenaar door heel Europa. Overal is ze een sensatie; kunstenaars beelden haar veelvuldig af en geleerden bestuderen haar nauwkeurig van kop tot staart. Clara zou zelf nooit meer een andere neushoorn zien, alleen maar mensen, ver weg van haar natuurlijke omgeving. Met het verhaal van Clara laat de tentoonstelling zien hoe nieuwe kennis een wereldbeeld veranderde en welke centrale rol kunst hierin speelde. Hoogtepunt is het levensgrote en ten poten uit portret uit het Staatliches Museum in Schwerin dat Jean-Baptiste Oudry in 1749 in Parijs van Clara schilderde.

DOCUMENT NEDERLAND 2022

In opdracht van het Rijksmuseum fotografeert Sharelly Emanuelson duurzaamheid binnen Nederland en de zes Nederlands-Caribische eilanden. In de tentoonstelling Duurzaam/Sustain/Tene onderzoekt Emanuelson de balans tussen mens en zijn omgeving in het licht van de klimaatverandering en de impact van ons dagelijks handelen. Van de afvalverwerkingsindustrie tot een kleine menselijke handeling zoals het creatief hergebruik van petflessen.

Sharelly Emanuelson, Document Nederland: Duurzaamheid, creativiteit, Curaçao, 2022. Rijksmuseum